NiceLabel: Maatwerk applicatie

Stroomlijn je workflow met op maat gemaakte applicaties!

NiceLabel, wat is dat nou precies en wat kan je er wel mee en wat niet? NiceLabel komt in vele uitvoeringen, van de gratis SE versie voor Epson ColorWorks tot complete cloud label print oplossingen met document management inclusief complete automatisering van de workflow.

Ongeacht de toepassing vraagt iedere NiceLabel oplossing om een stukje maatwerk en advies. Voor het automatiseren van label print processen of het “gewoon” eenvoudig printen van labels kan Businesslabels eventueel helpen door het bieden van complete maatwerk oplossingen. Hiervoor wordt op basis van de NiceLabel pakketten een “maatwerk applicatie” gebouwd.

Applicaties op maat laten maken

Het maken van applicaties op basis van NiceLabel klinkt eenvoudig maar is al snel complexer dan vooraf gedacht. Een goede inventarisatie van de eisen en wensen is dan ook logischerwijs zeer belangrijk. Wellicht nog belangrijker is het vooraf in beeld krijgen en beperken van het aantal uitzonderingen en het bepalen van de data herkomst.

Het is dus van zeer groot belang dat er een duidelijk plan komt voordat er gedacht kan worden aan een NiceLabel applicatie op maat. Wat is de verwachting van de oplossing, waar komt de input en data vandaan en wat moet daarmee gedaan worden. Waar mensen zeer flexibel (en tijdrovend) kunnen werken op basis van kennis, kan NiceLabel automatisering alleen goed werken als er een logische opbouw en workflow is.

Zelf, Businesslabels of samen maken?

Businesslabels heeft ervaring en kennis in het maken van logische applicaties op basis van NiceLabel. Naast het compleet bouwen van applicaties bied Businesslabels ook ondersteuning aan bedrijven en ICT’ers die het graag zelf willen kunnen maken en aanpassen. Dit kost in de start vaak wat extra uren maar levert op de lange termijn een flinke besparing op in de kosten.

Uiteraard zijn er ook dermate complexe oplossingen die Businesslabels met de eigen mensen ook niet zomaar even neer zet. Iedere applicatie is maatwerk en soms vraag dat meer dan kennis over alleen NiceLabel en een labelprinter. Ook in die gevallen kunt u bij Businesslabels terecht, echter zullen we in die gevallen samen met onze klant aankloppen bij externe partijen die hier dagelijks mee te maken hebben.

NiceLabel, wat kan het wel en wat niet?

Door de uitvoering “NiceLabel designer (PRO)” is er nog wel eens wat verwarring over NiceLabel. Daarom maar meteen duidelijkheid te geven, NiceLabel is in geen software pakket voor het grafisch “designen” van labels. Hiervoor zijn andere software pakketten beter geschikt zoals Afinity Designer.

Wat doet NiceLabel wel? In de basis is Nicelabel bedoeld om het printen van labels te vereenvoudigen en (deels) te automatiseren. Dit kan verschillen van het eenvoudig opmaken van de labels met een achtergrond, een barcode en wat tekst in de gratis SE versie tot het volledig automatiseren en beheren van de printers en labels in de cloud voor meerdere internationale vestigingen.

Welke versie?

Welke versie geschikt is verschilt per situatie, bedrijf en het verwachtingspatroon. Uiteindelijk speelt uiteraard ook budget mee. NiceLabel is beschikbaar in tal van varianten en welke versie past is niet zomaar 1, 2, 3.

Maatwerk applicaties vragen om een NiceLabel pakket welke de mogelijkheid bied voor een gebruikersinterface en automatisering. Het doel hiervan is vrijwel altijd gebruiksgemak en het maken van een efficiency slag in het process van labels printen.

NiceLabel SE voor Epson ColorWorks

Deze versie van NiceLabel is gratis en wordt op een CD meegeleverd met de Epson ColorWorks printers. Eventueel is de software ook te downloaden zodat de laatste versie gebruik wordt en tevens makkelijk omdat veel inmiddels geen CD-Rom speler meer hebben.

De gratis versie bied zeer beperkte mogelijkheden, in zekere zin kan er niet veel meer gedaan worden dan het plaatsen van een achtergond, wat tekst en een barcode. Voor een aantal gebruikers voldoende, voor velen veel te weinig (en daarom is deze ook gratis).

NiceLabel Designer Express/PRO

De NiceLabel Designer versie bieden veel mogelijkheden als het gaat op het werken met variabelen en databases. Denk hierbij aan het koppelen aan een database bestand, automatisch plaatsen van de THT datum en het toewijzen van batch nummers.

De Designer PRO bied daarnaast beperkte mogelijkheden voor het maken van een afdruk formulier voor het vereenvoudigen van de afdrukken van de labels. De mogelijkheden zijn echter beperkt en daarmee voor maatwerk applicaties vrijwel altijd onvoldoende.

NiceLabel Powerforms

NiceLabel Powerforms suite is de meest gebruikte versie van de NiceLabel software pakketten voor het maken en beheren van maatwerk oplossingen. Deze NiceLabel versie bied een vrijwel onbeperkte mogelijkheid voor het bouwen, beheren en aanpassen van print oplossingen voor labels.

Powerforms bied geavanceerd database mogelijkheden w.o. het automatisch verwerken van printopdrachten. Daarnaast kan er met Powerforms van NiceLabel een geheel eigen gebruikers interface gebouwd worden. Daarnaast wordt NiceLabel Powerforms vaak uitgebreid met een NiceLabel print licentie, deze licentie is ideaal voor operator stations waar enkel geprint mag worden en waar er restricties voor het aanpassen van de labels nodig zijn.

NiceLabel single user v.s. Multi user

De bovengenoemde NiceLabel pakketten zijn allemaal verkrijgbaar als zogenaamde single user varianten, waarbij de licentie slechts op 1 werkplek geïnstalleerd en geactiveerd kan worden. Het voordeel van deze licentie vorm is dat het aantal aan te sturen printers onbeperkt is. Nadeel is uiteraard wel dat er slechts 1 plek is om vanaf te printen en te werken.

Daarnaast bied Nicelabel licenties, met uitzondering van de Express, op basis van het aantal printers veelal voor 3 printers, 5 printers en 10 printers. Deze licenties vorm is precies andersom, want waar deze licentie kijkt hoeveel printers er gebruikt worden en daarop beperkt, kunnen deze licaties wel op een onbeperkt aantal werkstations worden geïnstalleerd mits deze zich in 1 netwerkdomein bevinden.

NiceLabel Label Management System

Deze NiceLabel licenties wordt veel ingezet door grote bedrijven en bied o.a. extra cloud oplossingen en mogelijkheden om meerdere fisieke locaties gemakkelijk vanaf certrale punten te beheren.

Zo kan een multinational zoals IKEA met 1 druk op de knop alle documenten aanpassen zodat op iedere locatie de labels op gelijke manier geprint worden. De NiceLabel Label management System licenties worden enkel op basis van maatwerk aangeboden.

Maatwerk applicatie aanvragen?

Voldoende keuze en mogelijkheden dus. Maar hoe nu verder? Om een maatwerk applicatie te bouwen en een eerste inschatting te maken van de kosten zijn er een aantal standaard vragen die altijd beantwoord moeten worden. Onderstaand een kleine eerste checklist met standaard vragen die beantwoord moeten zijn alvorens van start te kunnen met de inventarisatie. Daarnaast is de bereidheid tot het wijzigen van bepaalde workflows belangrijk, want om de workflow te verbeteren moeten er wijzigingen gemaakt worden, vaak ook buiten het printen zelf.

  • Hoeveel gebruikers/werkplekken en printers gaan er gebruikt worden? Denk hierbij ook aan het aantal in de nabije toekomst
  • Waar komt de te verwerken data vandaan en in hoeverre is deze te bewerken? (Denk aan ERP systeem, database bestanden, handmatige informatie en automatische gegevens zoals THT en batchnummers)
  • Kan deze data gekoppeld worden aan de nodige afbeeldingen, label designs en andere gewenste vatiabelen?
  • Zijn de data stromen logisch?
  • Welke doelen moeten er behaald worden met de automatisering? (efficiency, verkleinen van de fout marge, beide of andere redenen)
  • Op hoeveel locaties wordt er gewerkt (denk hierbij vooral in het aantal netwerk domeinen)
  • Is er een ICT’er/progammeur intern aanwezig die het project (deels) zelf wil gaan oppakken?

Met welke kosten moet er rekening gehouden worden?

Dit is uiteraard een logische vraag, tevens is dit een vraag die onmogelijk in het algemeen beantwoord kan worden. Wat we wel kunnen verraden, een eerste inventariserend gesprek is altijd gratis en bied al veel; perspectief (en vaak een hele lijst extra vragen om te beantwoorden).

Na het eerste gesprek en het ontvangen van alle gevraagde informatie zal er besloten worden of het mogelijk is een eerste voorzichtige kosten inschatting te maken. Het kan ook zijn dat het nodig is om een 2e gesprek in te plannen en/of er een extra contact persoon bij te betrekken. In die gevallen blijft het een gratis inventarisatie.

Contact

Businesslabels heeft graag contact met zijn klanten en het makkelijkste is meestal even bellen. Gezien de complexiteit van een maatwerk NiceLabel applicatie is mail contact echter veel effectiever. De keuze is uiteindelijk aan de klant, echter zal het gesprek altijd eindigen met de vraag om alle informatie op de mail te zetten, zo weten we zeker dat we de goede kant op gaan.

Neem dus gerust contact op zoals u dat prettig vind! Businesslabels staat klaar om te helpen.

preloader